Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.07.2010 17:42 - Мотив, мотивация, личност
Автор: irinacvetanova Категория: Други   
Прочетен: 4040 Коментари: 0 Гласове:
0




Мотив, мотивация, личност


Мотивите и мотивацията на човешкото поведение са продиктувани от потребностите на съзнателно или несъзнателно ниво, възбуждащи действие с цел задоволяване, утихване, удоволствие. Те са основната подбуждаща сила на  поведението. Човек може съзнателно да постави своята потребност в пасивно или актовно състояние като извърши или неизвърши действие с цел задоволяването и. Когато дадена потребност бива осъзната и стане причина за извършване на действие, тя се превръща в мотив. Следователно, за да се превърне в мотив тя  трябва да се насочи към конкретен предмет, занимание, облага, тъй като както казахме мотивът подбужда човешките действия и поведение с определена насоченост. Мотиви могат да бъдат както потребностите, така и интереси чувства, представи, идеи, ценности, идеали, убеждения на личността. Те определят насоката и психичното състояние на дейността, конкретното действие и емоционалното отношение свързано с тях. Понякога една и съща дейност, едно и също действие могат да бъдат породени от различни мотиви, тъй като човек например със своята работа задоволява финансовата, личната, семейната и социалната си стъбилност. В такъв случай силата на всеки от тези мотиви е идентично висока и приоритетна, така че в лицето на работното си място индивида вижда всичко от което има нужда.

Съвкупността от устойчиви мотиви на личността образува нейната мотивационна сфера, която в повечето случаи определя основната и жизнена насоченост. Съставена е от сложна структура съдържаща мотиви с различни равнища на значимост. В нея съществува определена ситуативна или базистна йерархия на мотивите като някои от тях са главни и водещи в поведението на личността, а другите второстепенни. Мотивацията не е постоянно явление. Тя се измерва в зависимост от възрастта, условията на живот и реализация на потребностите, възпитанието, образованието, средата. Пример може да се даде със сравнение в мотивацията на дете и възрастен. Всеки един от двамата индивиди има мотивация за изпълнението на дадена краткосрочна или дългосрочна цел, но силата, целите, действията са различни. Развитието на личността е неделимо от наличието на мотивация в нейното поведение и дейност.

Достигнатата степен на психическо развитие оказва в много случаи обратно влияние върху мотивацията за реализиране дайствие обвързано с мотив, потребност. Натрупаните знание и опит постепенно могат да променят и разширят вижданията за живота и желанията на човека, съответно това поражда нови дейности. Формирането на мотивация е основата на възпитанието и развитието на социално насочената личност.

 

 

Ценностите на дадено общество и конкретно насочените трудови ценности безпорно определят мотивацията и поведението в трудовата сфера. Конкретизират се в избора на поведение и степента на вложените услилия. Личното и социално благосъчетание в различните общества е подчертано от сходните убеждения спрямо труда и намира израз в трудовата етика. Принцпно трудолюбието, усърдието и приносът към обществото са често основни морални добродетели и оформят социалните очаквания към членовете му.

Мотивацията на човек е изключително обсъждана тема. В този смисъл има много различни допълващи се или взаимоизключващи твърдения за това какво представлява тя, как се сформира, как влияе. Едно от тези твърдения е на К. Маркс и Ф. Енгелс за развитие на потребностите и мотивите. Те твърдят, че никой не извършва никакво действие, което не е продиктувано от дадена потребност. Общата схема на човешкото поведение тогава приема формулата: „потребност - дейност”. Но тази схема е само скелетът и основата на човешкото поведение. Всяка една друга теория потвърждава това твърдение и надгражда, като разглежда различните детайли по различен начин.  За теории на човешките потребности, тяхното разпространение и наблюдение като цяло може да се говори най-рано в трудовата психология. В този ред е важно да се уточни, че човешките потребности биват вродени или придобити диспозиции, които оказват въздействие върху поведението. С тяхна насоченост са теория за йерархията на потребностите (Maslow, 1954,1987), свързаност и растеж ( ERG- теория- Alderfer, 1969), теория за потребността от постижения (McClelland, 1961, 1985), теория за очакванията, теория за справедливостта на Дж. С. Адамс, поставяне на цели в работата – Е. Лок и др.  Разкриването на сложността на мотивацията на труда е изложено в теориите свързани с тази тема, които подчертават отделни нейни аспекти и се допълват помежду си. Така анализът неможе да се основава само на част от тях, тъй като лиспващата информация от останалите може да се окаже от съществено значение за изграждането на едно цялостно заключения.
Ирина Цветанова


Тагове:   мотив,   личност,   мотивация,


Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: irinacvetanova
Категория: Други
Прочетен: 135351
Постинги: 31
Коментари: 60
Гласове: 56
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930